Susanne Nordlander tilldelas Diabetesföreningsens Diabetespris!

Susanne Nordlander har arbetat med diabetesvård på Södersjukhuset i över 40 år. Hon har sett en enorm utveckling inom vården och fått äran att följa många patienter under en längre tid.

Grattis Susanne, hur känns det?

- Jag blev jätteförvånad och superglad när jag fick höra att jag skulle motta priset! Det känns lite extra fint eftersom det är patienter som nominerar, säger Susanne.

Susanne började arbeta på Södersjukhuset när hon var nyexaminerad sjuksköterska 1978 och arbetar sedan 1980 inom diabetesvård.

- Det bästa med mitt jobb är patientmötet. Det är en ynnest att få följa människors liv och att få ha en långsiktig relation med patienten. En patient sa till mig att är jag hennes längsta relation, förutom med sina föräldrar. Vissa patienter har jag ju följt i 40 års tid, berättar Susanne.

Kollegorna spelar en stor roll i att hon trivs så bra

- Jag skulle inte klara mig utan dem. Det är roligt att arbeta i team och kunna bolla idéer. Södersjukhuset är ett vänligt sjukhus fyllt med duktiga och kompetenta kollegor, fortsätter Susanne.

Skett en stor utveckling inom diabetesvården

- Det har skett en fantastisk utveckling, både medicinskt och tekniskt. Det är också det som gjort detta arbete så roligt. Under hela min yrkeskarriär har jag lärt mig nytt och utvecklats, precis som diabetesvården, berättar Susanne.

I början av 80-talet kunde inte patienterna mäta blodsocker hemma utan fick komma till sjukhuset på kontroller. Då hade patienterna endast maten som verktyg för att påverka sin blodsockernivå.

- Idag mäter patienten kontinuerligt sin blodsockernivå på egen hand. Dessutom kan vissa sensorer (kontinuerliga blodsockermätare) kommunicera med insulinpumpen så att de kan samarbeta. Dessa tekniska verktyg gör vardagen mycket enklare för patienter. Den tekniska utvecklingen kommer fortsätta framåt i rasande fart, det ska bli spännande att se vad som kommer, avslutar Susanne.