Södersjukhusets medarbetare kan bli Årets kontaktssjuksköterska

Idag uppmärksammar vi Joyce El Hitti, kontaktssjuksköterska på kirurgen, som är nominerad till utmärkelsen Årets kontaktsjuksköterska 2024!

Det är regionala cancercentrum i samverkan (RCC) som ligger bakom utmärkelsen, vars syfte är att lyfta kontaktssjuksköterskans viktiga roll som en nyckelperson i cancervården och i mötet med patienter och deras närstående.

Vinnaren offentliggörs den 22 maj under den årliga konferensen RCC-dagarna. Vi är stolta över att en av Södersjukhusets fantastiska medarbetare är nominerad!

Grattis till nomineringen som årets kontaktssjuksköterska, hur känns det?

– Det känns jättekul att jag blivit nominerad! Det är ett bevis som bekräftar att man gör ett fint arbete och andra har märkt det, det betyder mycket.

Vilka är de viktigaste egenskaperna för en bra kontaktsjuksköterska enligt dig?

– Vårt ansvar som kontaktssjuksköterskor är att ge patienter och närstående ett bra bemötande, stöd och trygghet genom hela vårdkedjan. De ska veta att jag finns tillgänglig när de har frågor och funderingar, och att de får bra information om nästa steg i deras vård. Det är en viktig del av den personcentrerade vården.

Vad tycker du är roligast med ditt jobb?

– Det roligaste är att jag känner att jag gör skillnad i mina patienters liv trots den svåra situationen som de här hamnat i efter en cancerdiagnos. En av mina patienter sa: ”Tack för att du finns i mitt liv”. Det bekräftar hur viktigt vårt jobb som kontaktsjuksköterskor är.

Tack Joyce El Hitti!

Foto: Johan Adelgren, Fotogruppen, Södersjukhuset.