Södersjukhusets egen garderob erbjuder kläder vid hemgång

kvinna i sjukhuskläder lämnar över papperspåse till man
På Södersjukhuset finns nu ett förråd, kallat Garderoben, dit sjukhusets personal kan gå och hämta kläder till patienter som av olika skäl saknar egna kläder vid hemgång.

Garderoben är ett pilotprojekt på Södersjukhuset under 2023. Det är en del av sjukhusets miljö- och hållbarhetsarbete med fokus på patientens behov, cirkularitet och minskat svinn av patientkläder. Projektet drivs av Sös Innovation tillsammans med Södersjukhusets miljösamordnare Birgitta Westin som också är den som ansvarar för förrådet.

– Vi vet att behovet finns men inte hur stort det är, eller vilka klädesplagg som främst behövs. Därför kommer vi göra en utvärdering efter årsskiftet, säger Sebastian Törnfeldt, från Södersjukhusets innovationscenter.

Patienter skickades hem i sjukhuskläder

– När vi var ute och pratade om textilsvinn såg vi att patienter skickades hem i sjukhuskläder om de saknade egna. Akuten samlade in kvarglömda kläder i ett eget förråd, bland annat det blev en inspiration för oss att göra något för hela sjukhuset, berättar Sara Tunheden också från innovationscenter.

Robert Oskarsson som är driftsamordnare på Vuxenakuten ger exempel på olika situationer när patienter behöver kläder.

– Det kan vara i samband med ett traumalarm där vi behöver klippa upp patientens kläder eller någon som kommer in från en brand och inte kan gå hem i sina kläder eller skor. Ibland är det personer som har så trasiga kläder att de behöver nya, om det är kallt ute kan de behöva en tjockare tröja eller jacka.

Sjukhusets medarbetare skänker kläder

Initialt har Södersjukhusets Garderob fått kläder från Röda Korset i Tumba. Men nu har också kläder samlats in från medarbetare på sjukhuset. Av logistiska skäl samlas inte kläder in från allmänheten utan Garderoben tar endast emot kläder vid interna insamlingar från medarbetare.

Caroline var en av de första att lämna in en påse kläder till Garderoben

– Jag blev väldigt glad när jag upptäckte initiativet Garderoben. Jag har länge sett att det varit ett problem att patienter, till exempel efter ett traumalarm, har varit utan riktiga kläder om de inte har anhöriga som kan hämta kläder till dem. De har fått lämna sjukhuset i patientkläder, ibland mitt i vintern och utan skor. Det känns ovärdigt, säger hon.

Jenny en annan medarbetare som har lämnat tre jackor.

– Det känns som en god gärning och bättre att lämna kläderna här än att slänga dem. Jag hoppas kläderna kommer till användning, säger hon.

– Sedan Garderoben startade för ungefär en månad sedan så har flera avdelningar varit och hämtat kläder till patienterna. Många medarbetare har också på eget initiativ hört av sig till oss för att de gärna vill skänka kläder, säger Birgitta Westin.

Foto: Johan Adelgren, Fotogruppen Sös