Skilsmässa och låg inkomst ökar risken för återfall i hjärt-kärlsjukdom

Människor som har genomgått en skilsmässa eller har låg socioekonomisk status löper betydligt större risk att drabbas av en andra hjärtinfarkt eller stroke efter att man har haft en första. Det visar en ny studie från Karolinska Institutet, som Per Svensson, överläkare på Södersjukhuset har varit med och genomfört.

– Det är nytt att socioekonomi har betydelse i denna stora patientgrupp och att framför allt inkomst är så avgörande, säger han i en intervju till TT.

Studien som utgår från registret Swedeheart, har följt 29 000 patienter som har råkat ut för en första hjärtinfarkt och som följdes i genomsnitt fyra år därefter. Det visade sig att hjärtinfarktpatienter som har genomgått en skilsmässa löper 18 procent större risk för att drabbas på nytt, jämfört med gifta patienter.

– Vi delade in människor i fem inkomstgrupper. Då kunde vi se att de som hade den högsta inkomsten löper 35 procents lägre risk att få en ny hjärtinfarkt eller en stroke. Hade du en hög utbildning så var risken 14 procent lägre, säger Per Svensson.

Tidigare forskning har visat en koppling mellan socioekonomisk status och risken för en första hjärt-kärlhändelse, men detta är första gången man inkluderar civilstånd och studerar risken för återfall. Upptäckten kan komma att leda till nya behandlingsrekommendationer.

Den nya studien publiceras i European Journal of Preventive Cardiology

Södersjukhusets presstjänst Tel: 010-482 05 69 press.sodersjukhuset@regionstockholm.se