Robotkirurgi vid förstorad prostata är kostnadseffektivt och minskar lidande

operationssal inklätt i grönt personer sjukvårdspersonal i gröna operationskläder
Många män lider av förstorad godartad prostata. Genom att gå från öppen operation till titthålsoperation med robotkirurgi kan urologiska kliniken på Södersjukhuset både operera fler patienter och minska antal vårddygn efter operation. För patienterna innebär det en mindre smärtfylld rehabilitering och kortare tid på sjukhus. Södersjukhuset blev i september första robotcentrum i Norden att göra fyra operationer på en dag. Under 2024 räknar man med att vid årets slut ha gjort närmare 40 operationer och är därmed det sjukhus inom offentlig vård som gör flest operationer i Sverige.

I Sverige medicinerar omkring 100 000 män för förstorad godartad prostata (som innebär att prostatakörteln växer och trycker på urinblåsan och på urinröret). Det motsvarar två procent av alla män men sannolikt är mörkertalet stort. En holländsk studie visar att tio procent av alla holländska män lider av förstorad prostata, berättar Linda Waage som är överläkare på urologen. För äldre män över 80 år är siffran betydligt högre. Kostnaden för läkemedelsbehandling eller operation beräknas vara över två miljarder kronor om året. Omkring 80 000 män har så stora problem att det bär en kronisk kateter.

– Det här är en grupp män som lider i det tysta och det finns ingen patientförening för män som lever med kateter, säger Linda Waage.

För dem som har en kraftig förstoring kan det bli aktuellt att opereras. I oktober 2021 började urologiska kliniken, som en av de första enheterna i Sverige, med robotassisterad operation vid kraftigt förstorad prostata. Tidigare gjordes öppna operationer.

robotkirurgi_Linda_waage.png

– Eftersom robotkirurgin är en dyrare operationsmetod än en öppen operation har vi följt upp resultatet noga för att se att vi verkligen gör patientnytta, säger Linda Waage.

Antalet vårddygn minskar

De 25 fösta robotoperationerna jämfördes därför med de 32 öppna operationer som gjordes under 2005–2019. Resultaten är mycket goda. Med robotkirurgin har antalet vårddygn minskat från sex till tre. Förutom kostnadsbesparingen innebär det en enklare rehabilitering för patienterna.

– Det har inte varit några särskilt behagliga sex dygn tidigare, utan har ofta inneburit att patienten både fått smärtlindring och blodtransfusion, säger Linda Waage.

Blöder mindre

Skillnaden beror framför allt på att patienterna vid robotassisterad operation blöder cirka 78 procent mindre än vid en öppen operation (331 milliliter jämfört med 1472 milliliter). Den minskade blödningen innebär en väsentligt lägre risk för komplikationer och återinläggning. Efter operation blir 86 procent av dem som tidigare haft kateter fria från den. Detta gäller oavsett operationsform.

– Vår utvärdering visar att vi opererar samma slags patienter som tidigare. Vi har inte en ökad återinläggning och vi har minskat antalet komplikationer, säger Linda Waage.

Urologiska kliniken har ett bra operationsflöde och tar nu emot patienter från hela Region Stockholm för robotoperationer. Idag är det tre läkare som utför dessa operationer och en fjärde under utbildning. Målet har varit att göra fyra operationer per dag de dagar man opererar. Detta lyckades man, som första robotcentrum i Norden, med nu i september.

– Vi har ett så bra teamarbete och det har varit roligt att tillsammans ta fram det nya arbetssättet som verkligen passar för den här verksamheten. Robotkirurgin innebär också att vi äntligen har en behandlingsmetod där vi kan operera även den äldre patientgruppen, säger Linda Waage.