Hoppa till huvudinnehållet

Nytt projekt ger ökat samarbete och kortare väntetider på akuten

Med hjälp av en telefon har akuten på Södersjukhuset kapat väntetider för patienter, fått kontroll över remissflödet samt förbättrat samarbetet med primärvården.

Pilotprojektet prehospital konsultation startade på akutmottagningen i juni i år. Syftet var att minska onödiga remisser till akuten genom att erbjuda förhandsbedömning och rådgivning till remitterande verksamheter, som vårdcentraler och närakuter, innan remiss skickas. Martin Nordberg, verksamhetschef på akuten har initierat projektet och driver det tillsammans med Clas Lundhagen som är förändringsledare.

– Vi såg att många remisser skickades in till akuten som inte alltid var nödvändiga, vilket skapade ett onödigt tryck och användning av resurser på akutmottagningen, säger Martin Nordberg.

Därför införde de ett system som gör att andra vårdinstanser kan få kontakt med specialister på akutmottagningen via en funktionstelefon, innan de skickar en remiss.

– Vi vill genom detta säkerställa att det bara är de patienter som verkligen behöver akutsjukvård som kommer hit, det blir bäst för både patienter och personal, säger Martin Nordberg.

Soliman Hoshmand Prehospital konsultation på akuten_intranät.jpg

Soliman Hoshmand, biträdande överläkare på akutmottagningen, är en av läkarna som hanterar funktionstelefonen.

"Fem minuter i telefonen kan spara två timmar i vårdprocessen"

Funktionstelefonen bemannas av tre specialistläkare på akutmottagningen, och gör det möjligt för remitterande läkare på andra vårdinstanser att få hjälp med en bedömning innan man skickar patienten vidare. Sedan projektstart har man tagit emot omkring 1 000 samtal och 350 remisser. Trots att antalet remisser inte minskat enligt förväntan ser Martin Nordberg och Clas Lundhagen andra viktiga fördelar.

– Den stora vinsten är att vi på akuten får information i förväg och kan förbereda oss på att patienter är på väg. Vi kan ordna förhandsåtgärder, som att skriva röntgenremisser eller förbereda provtagning direkt när patienten kommer, säger Martin Nordberg.

– Fem minuter på telefonen kan spara upp till två timmar i vårdprocessen, och vi ser att patienter som kommer via pilotremisser har en betydligt kortare vistelsetid på akuten än tidigare. Det gör en enorm skillnad för vår möjlighet att ge patienten en bra upplevelse, säger Clas Lundhagen.

Projektet genomförs med tio vårdcentraler och tre närakuter och hittills har responsen varit övervägande positiv. För att lyckas med att ge relevant stöd har samarbete med de deltagande verksamheterna varit en viktig nyckel. Stödet har utformats i samarbete med dem, och under hela projektets gång har man haft regelbundna möten för att fånga upp behov och önskemål.

– Ju mer vi träffas och arbetar tillsammans, desto bättre blir samarbetet och resultaten. Vi ser att detta initiativ har lett till ett ökat lärande och en högre nivå av samarbete mellan olika aktörer i sjukvården, vilket både förbättrar patientvården och effektiviteten i vårdflödet, säger Martin

Pilotprojektet har precis avslutats, men arbetet kommer att fortsätta som en del av ordinarie verksamhet.

På huvudbilden: Clas Lundhagen (t.v), Martin Nordberg (t.h)

Foto: Torkel Ekqvist, Fotogruppen, Södersjukhuset