Södersjukhusets nya simuleringsrum invigda

kvinna klipper band man står bredvid publik i bakgrund
Torsdagen den 30 maj invigdes de nya simuleringsrummen på kliniskt träningscenter (KTC) av Södersjukhusets vd Karouk Said tillsammans med Region Stockholms hälso- och sjukvårdsregionråd Talla Alkurdi, som var den som fick klippa invigningsbandet.

Anna Nordin Lundqvist, chef för utbildnings- och innovationscenter, var stolt över att få visa upp de nya fina lokalerna som kommer användas både för studenter och medarbetare.

– Här kan vi träna så mycket mer autentiskt än i våra tidigare lokaler, sa hon.

I sitt invigningstal betonade Karouk Said hur mycket de nya simuleringsrummen betyder för Södersjukhuset.

– Ett så stort sjukhus som Södersjukhuset behöver öva på olika händelser som kan inträffa. Här kan vi träna i högst realistiska övningar och sedan också få möjlighet att reflektera och titta på övningen i efterhand. Det är så vi kan bli ännu bättre, sa han.

Därefter var det dags för hälso- och sjukvårdsregionrådet Talla Alkurdi att klippa bandet och gratulera till de nya lokalerna. Hon sa också att utbildning och vidareutbildning är en av hälso- och sjukvårdens viktigaste uppgifter.

Erik Borgström, banläkare och ansvarig för CEPS (Concept for patient simulation), lyfte detta koncept kring interprofessionellt lärande där olika professioner övar tillsammans. Konceptet är utvecklat på Södersjukhuset och sprids nu vidare i landet. Därefter var det dags för honom och ett antal kollegor att genomföra två simuleringsövningar, dels på en prematur baby, dels på en vuxen patient.

keps_ktc_extern.png

Anna Nordin Lundqvist tar emot en Keps-tavla.

barnpat_ktc_extern.png

Simuleringsövning med prematur baby.

vuxenpat_ktc_extern (1).png

Simuleringsövning med vuxen patient.

Huvudbilden: Stockholms hälso- och sjukvårdsregionråd Talla Alkurdi klipper band tillsammans med VD Karouk Said.

Foton: Johan Adelgren och Torkel Ekqvist, Fotogruppen Sös