Empatigymmet är Årets innovation!

Spelet Empatigymmet, utvecklat av innovationsavdelningen på Södersjukhuset, vann pris för Årets innovation i förra veckan. Stort grattis!

Varje år delar Region Stockholms Innovationsfond ut 15 miljoner kronor till projekt som skapar nytta för Stockholms invånare, patienter och resenärer. 4 oktober stod det klart att Södersjukhuset med Empatigymmet stod som vinnare.

Empatigymmet är ett spel som utvecklats för vårdpersonal för att öva på bemötande och empatisk förmåga på ett lustfyllt sätt. Bakom spelet står innovationsavdelningen.

– Vi känner oss glada, stolta och hedrade över att ha vunnit priset! Utvecklingen av spelet har varit en spännande resa under flera år, där vi har arbetat nära vårdpersonal på Södersjukhuset för att testa, förbättra och förfina det. Det är otroligt givande att se hur väl det har mottagits. Att få detta erkännande är verkligen roligt!, säger Pomme van Hoof, tjänstedesigner och innovationsledare, Södersjukhuset.

– Den här utmärkelsen ger oss möjlighet att nå ut till ännu fler vårdpersonal och verksamheter, som kanske inte hade hört talas om spelet tidigare, säger Clara Chague, grafisk designer och tjänstedesigner, Södersjukhuset.

Läs mer här: Årets innovation och årets bästa implementering 2024 utsedda - Nyheter - Region Stockholm

Vill du veta mer om Empatigymmet. Kontakta:
Pomme van Hoof, pomme.vanhoof@regionstockholm.se