Akutmottagningen besöks av vd Karouk Said

Södersjukhusets nya vd Karoud Said besökte akutmottagningen för vuxna för att få en fördjupad förståelse för verksamheten och lära känna medarbetarna.

Besöket inleddes med att akutmottagningens ledningsgrupp presenterade akutmottagningen och berättade om vårdflödet för de drygt 86 000 patienter som söker vård där varje år.

vdKarouk_akuten2.jpg

I bild från vänster: Sandra Eklund, IT-samordnare, Karouk Said, vd, Carolina Johansson, vårdenhetschef, Sara Kärrsten, läkare, Jenny Liu, verksamhetsutvecklare, Leyla Ludena, sjuksköterska och Stina Lindell, vårdenhetschef.

- Jag tycker om arbetet på akutmottagningar och har arbetat mycket på dem när jag var yngre. Eftersom majoriteten av våra patienter söker hit akut är mottagningen och hur den fungerar en viktig del av vår verksamhet och våra vårdflöden, personalen på akutmottagningen har avgörande roll i kritiska stunder, säger Karouk.

Presentationen följdes av en rundtur på akutmottagningen där Karouk hälsade och pratade med medarbetare på vägen.

vdKarouk_akuten10.jpg

I bild från vänster: Karouk Said, vd, Martin Nordberg, verksamhetsområdeschef och Johnny Tan, sjuksköterska.

Bland annat pratade han med Johnny Tan, sjuksköterska, som berättade om triagen och flödet för gående patienter.

- Det är en stor akutmottagning. Väldigt fina och fräscha lokaler och mycket bra planerade vårdflöden, sa Karouk när han visades runt i lokalerna.

Martin Nordberg, verksamhetsområdeschef på akutmottagningen, höll i rundvisningen och berättade om hur den nya akutmottagningen är uppbyggd och om olika utvecklingsprojekt.

- Kul att det finns så mycket forskning och utveckling på gång här, inom akutsjukvård finns det mycket man kan forska på. Det är även inspirerande att höra om olika utvecklingsförslag och att medarbetarna kan diskutera olika möjligheter och våga testa nya arbetssätt, säger Karouk.