Om det finns delar i din patientjournal hos oss som du inte vill ska vara tillgängliga för andra vårdgivare så kan du spärra delar av din journal.
Vårdnadshavare har inte rätt att spärra sitt barns journalinformation.
Det är av stor vikt att du förstår vilka konsekvenser spärr av journalinformation innebär:
- Att spärra sin journal innebär att vårdpersonal inte får en heltäckande bild av dig som patient, vilket kan påverka resultatet av din vård och behandling.
- Det finns begränsade möjligheter att häva en spärr i en akutsituation.
- Du själv kan inte ta del av dina spärrade journaluppgifter i e-tjänsten Journalen.
En spärr kan inkludera eller undanta följande delar i journalen:
- Läkemedelsjournalen
- Viktig medicinsk information (VMI)
- Delar av dina patientuppgifter (administrativa uppgifter)
Du kan välja att inkludera läkemedel i spärren
Att spärra läkemedelsjournalen innebär att vårdpersonal på andra verksamheter inom och utanför Södersjukhuset inte kan ta del av de läkemedel som ordinerats inom verksamheter på Södersjukhuset
Du kan välja att inkludera viktig medicinsk information (VMI) i spärren
Att spärra denna del medför att vårdpersonal på andra verksamheter inom och utanför Södersjukhuset AB inte kan ta del av de varningar som registrerats på Södersjukhuset AB, exempelvis överkänslighet mot läkemedel.
Du kan välja att inkludera patientuppgifter i spärren
Att spärra denna del resulterar i att vårdgivare inte får tillgång till exempelvis ditt telefonnummer för att kunna nå dig inför undersökningar/behandlingar etc. Det kan inte skickas en SMS-påminnelse för ditt bokade besök. Uppgifter om dosförpackade läkemedel och dosettdelning döljs för vårdpersonal på andra verksamhetsområden inom och utanför Södersjukhuset. Du kommer att vid varje besök få uppge telefonnummer, uppgifter om dosförpackade läkemedel, boende, familjesituation, primärvårdskontakter eftersom dessa uppgifter döljs av spärren.
Möjlighet att häva spärr akut
I en akut situation kan vårdpersonal endast häva en spärr som ligger inom samma vårdgivare/sjukhus. Detta riskerar att påverka möjligheten att ge god och säker vård. Finns viktig information spärrad hos en annan vårdgivare kan vårdpersonalen inte nå den, inte ens om det är en akut nödsituation där du kan befinna dig i ett livshotande läge.
Överskrid spärr – samtycke
För att ta del av spärrad information krävs ditt samtycke. Med ditt samtycke kan personal inom Södersjukhuset tillfälligt överskrida spärrar som finns på Södersjukhuset.
Överskrida spärr – nödsituation
Vårdpersonal kan vid en nödsituation häva en spärr inom samma vårdgivare, d v s en spärr på ett annat verksamhetsområde på Södersjukhuset kan hävas på Södersjukhuset.
Spärrar hos annan vårdgivare kan ej överskridas
Är information spärrad hos en annan vårdgivare kan vårdpersonalen inte nå den, inte ens om det är en akut nödsituation. I dessa fall måste vårdgivaren kontakta den andra vårdgivaren som i sin tur kan häva spärren via samtycke eller nödsituation, eller på annat sätt delge den information som krävs i det akuta läget.
Hur bemanning och tillgänglighet för detta moment ser ut varierar mycket hos olika vårdgivare.
Konsekvenser/risker med spärr av journal
En spärr kan försvåra en bedömning och innebära olägenhet och direkt fara när vårdpersonal inte har tillgång till undersökningsresultat, information som allergier, blodgruppstillhörighet eller medicinering. Den spärrade journalen kan innehålla en sjukhistoria, som du själv glömt bort eller inte är medveten om har betydelse för den aktuella situationen.
En spärr av patientuppgifter innebär risk för olägenheter i kontakten mellan dig som patient och din vårdgivare. Risk finns att personal inte har tillgång till aktuellt telefonnummer, uppgifter om dosförpackade läkemedel, att mottagningen inte kan skicka SMS-påminnelse för bokat besök. Du måste själv uppge uppgifter om telefonnummer, boendeförhållanden etc vid varje enskilt besök/kontakt.
Spärra din journal eller ta bort spärr
Begäran av spärr eller borttag av spärr sker via Journalservice på 1177 e-tjänster. Här kan du även ställa frågor angående spärr i journal.
Om du som patient inte kan logga in i 1177 e-tjänster kan du vända dig till patientvägledningen för information och hänvisning eller fylla i och skriva ut blankett för begäran om spärr eller borttag av spärr. (pdf, 293 kB)