Maten på Södersjukhuset bidrar till att göra patienterna friska

Linnea Svalfors i sjukhuskläder står lutat mot köksbänk i bakgrund värmer man i sjukhuskläer mat i micro
Södersjukhusets mat är en viktig del i patienternas vård och bidrar på olika sätt till deras tillfrisknande. För att passa så många som möjligt finns flera rätter att välja på och också möjlighet att välja när man vill äta.

– Alla har en relation till mat, det är det som är både utmanande, roligt och spännande. Vi är ödmjuka inför att hitta vad som passar den enskilde patienten bäst, säger Linnéa Svalfors som är dietist på Södersjukhusets verksamhetsområde kirurgi.

Energi- och proteintät mat

Mat har en viktig funktion för att den som vistas på sjukhus ska bli frisk, och sjukhuskosten behöver vara energi- och proteintät. Fett är det näringsämne som innehåller mest kalorier, och används därför för att öka energiinnehållet i en portion som inte får bli för stor men ändå ska innehålla tillräckligt mycket energi.

– Kroppen påverkas av den stress som sjukdomen och eventuella ingrepp orsakar. För att återhämta sig behöver den energi. Vid sjukdom har kroppen också ett extra proteinbehov. Proteinet behövs för att kunna behålla eller bygga upp muskelmassa men bidrar även till ett fungerande immunförsvar och sårläkning, berättar Linnéa.

Mat när patienten så önskar

Samtidigt har den som är sjuk ofta nedsatt aptit och kan ha svårt att orka äta så stora portioner. För att få i sig tillräckligt med näring behöver patienten därför äta flera gånger om dagen. På Södersjukhuset erbjuds förutom frukost, lunch och middag, ett mellanmål på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Eller när patienten själv vill. Maten på menyn tillagas från grunden av sjukhusets egna kockar i ett centralkök och finns portionsförpackad att värmas i avdelningsköken när patienterna är hungriga och vill äta.

– Det är jättebra att man kan äta när som helst på dygnet. Patienten kan till exempel ha missat lunch eller middag för att hen har fastat inför en operation, säger Linnéa.

I och med att köket finns på plats på Södersjukhuset finns också en stor flexibilitet att göra en extra insats för de patienter som har särskilda behov.

– När en patient av något skäl inte vill eller kan äta det som serveras på menyerna kan vi ringa till köket och be dem att fixa en portion pasta med ketchup om det är det enda patienten vill äta. Det är ett fantastiskt fint samarbete, säger Linnéa.

På vårdavdelning 12 på ortopeden arbetar undersköterskan Mia Persson och sjuksköterskan och nutritionsansvarige Fredrik Dahl. Patientmaten är en viktig del i omvårdnadsuppgifterna. Där ingår att anteckna och ha kontroll på vad patienterna äter, att tillreda frukost och hjälpa patienterna att välja ur menyerna. Som komplement till maten finns energishots som består av nyponsoppa eller blåbär med grädde.

– Vi serverar dem i fina glas för att de ska se trevligare ut, säger Mia.

Att det ser trevligt ut är ett av sätten att motivera patienterna att äta. Maten serveras därför på porslinstallrikar så att måltiden ska kännas inbjudande och de patienter som behöver får hjälp att sitta på sängkanten eller i en fåtölj i rummet.

Näringsdrycker är ett annat komplement till maten och de finns i flera smaker: jordgubbe, vinbär, smultron, cappucino och mocka. Även här är både smak och utseende viktigt.

– Det ser goda ut och kan skapa aptit så att patienten sedan kan äta annan mat, säger Fredrik.

Många rätter att välja på

Både Mia och Fredrik tycker det är bra att de finns många rätter att välja på. Det gör det lättare att hitta något man gillar och att motivera patienterna att äta.

– Skagenmackan är lyx och inte något man förväntar sig att få på ett sjukhus, säger Fredrik.

– Ostomeletten är bra för den innehåller mycket näring men är samtidigt lätt att svälja, den serverar vi ofta till patienter som inte själva kan eller vill välja mat, säger Mia.

Men patienterna som själva väljer sin mat har självklart favoriter, dit hör köttbullar, pocherad torsk, pannbiffar och pannkakor.

Foto av Linnea Svalfors: Johan Adelgren, Fotogruppen Sös